Diab-Pont Konyha

nálunk minden a cukorbetegekről szól

1 1 1 1 1 (3 Értékelés)

A leggyakrabban használt köreteink a gabonafélék csoportjába sorolhatóak. Nem is gondolnánk azonban, hogy ez tulajdonképpen milyen sokféle lehetőséget takar. Ezek közé tartoznak a különböző tésztafélék, a rizs, de ugyanígy a kuszkusz, bulgur, köles, kukoricadara, árpagyöngy, hajdina, quinoa, amaránt is.

Minél színesebben kombináljuk a különböző fajtákat, annál jobbat teszünk az egészségünknek. Mindegyik másban jeleskedik, vannak magas rosttartalmúak, melyek segítik az emésztést, de tápanyagtartalmuk is eltérő, van, amelyik a B-vitaminokban, más káliumban, vagy magnéziumban gazdag. Ne ragaszkodjunk egy adott fajtához, minél változatosabban fogyasztjuk őket, annál szélesebb spektrumban juttatunk a szervezetünkbe vitaminokat és ásványi anyagokat.

Tészta

teszta01Rengeteg típusú tészta közül választhatunk, attól függően, hogy élelmi rostban, vitaminokban gazdagabb, vagy éppen koleszterinben szegényebb ételeket szeretnénk fogyasztani.

A durum búzából készültek például magasabb fehérjetartalommal rendelkeznek, nem tartalmaznak tojást, így alacsonyabb a kalóriatartalmuk és koleszterin mentesek. Fontos megemlíteni azonban, hogy az élelmi rost tartalmuk nem magasabb, mint a közönséges búzalisztből készült termékeknek.

Ezzel szemben a teljes kiőrlésű tészták élelmi rost tartalma magasabb, glikémiás indexük alacsonyabb, ezáltal lassabban emelik meg a vércukorszintet. Mivel ezek a fajták a búzaszem héjrészeit is tartalmazzák, ezért magasabb a B1 vitamin és ásványi anyag tartalmuk is.

A tönkölybúza, magasabb ellenálló képessége miatt könnyebben termeszthető biogazdálkodásban, mint a többi búzafajta, ezért ezeket legtöbbször bio élelmiszerként találjuk meg a boltok polcain.

Léteznek paradicsom, vagy spenótpürével színezett, dúsított tészták is, melyekkel szintén változatosabbá tehetjük az étkezéseinket.

Jó hír a cukorbeteg számára, hogy már kaphatók úgynevezett diabetikus száraztészták is, amelyeknek szénhidráttartalma több, mint 30%-kal kisebb, mint a hagyományos változatoké. A DIABESTAR száraztészták között megtalálható kiskocka, tarhonya, szélesmetélt, fodros nagykocka, szarvacska és spagetti is. Élelmi rostban gazdag termék, rosttartalma 17,4g – szemben a normál tészták 0,5g/100g rosttartalmával -, szénhidráttartalmuk pedig mindössze 42g/100g, míg hagyományos társaik 70-79g szénhidrátot tartalmaznak 100 grammnyi mennyiségben. Tésztaimádók számára mindenképpen érdemes kipróbálni, hiszen egyrészt könnyebben illeszthetők az előírt napi szénhidrátmennyiségbe, másrészt magas rosttartalmuknak köszönhetően lassabban emelik a vércukrot.

Bulgur, Kuszkusz

bulgur01kuszkusz01

Mindkét termék búzából készül, de eltérő technológiával, ebből adódnak eltérő tulajdonságaik is.

A bulgur leginkább a teljes kiőrlésű tésztákhoz hasonlít tápanyag és élelmi rost tartalom szempontjából. Ez annak köszönhető, hogy olyan búza töretről van szó, amely héjrészeket is tartalmaz. Kis és nagy szemcséjű változatát is kapni, a kicsi változatot, ahogyan a kuszkuszt, elég csak forró vízzel felönteni, nem kell főzni.

A kuszkusz ezzel szemben búzadara, víz és nagyobb mennyiségű liszt keveréke. Éppen ezért az egyszerű búzalisztből készített tésztához hasonlít, vagyis alacsonyabb a vitamin, ásványi anyag és élelmi rost tartalma, mint a bulgurnak. Ebből is eltérő méretűek közül választhatunk, főzni azonban egyik fajtáját sem kell. Eredetileg gőzöléssel készül, ha rendelkezünk megfelelő edénnyel, érdemes kipróbálni. Az edény aljában főzzük meg a fűszerezett zöldséget, vagy húst. Közben pedig a felszálló gőzben készíthetjük el a kuszkuszt, ami így átveszi az alsó étel ízvilágát. Gyors módszer, ha leöntjük forró vízzel, fűszerezzük és pár percig állni hagyjuk.

gersli01Árpagyöngy

A hántolt árpa energia és szénhidrát tartalma ugyan szinte megegyezik a kukoricadaráéval, értékes tápanyagokban azonban jóval gazdagabb gabonaféle. Magas az élelmi rost tartalma, a hántolás ellenére is és gazdag vitaminokban, ásványi anyagokban. Az árpagyöngy tulajdonképpen minden ételben alkalmazható, amiben eredetileg rizst használnánk, a gombócoktól, rakott ételektől kezdve egészen a risottoig.

Rizs

A tésztákhoz hasonlóan rizsből is igen nagy a választék. Több száz fajta létezik, melyeket a szemek hosszúsága alapján a kicsi, a közepes, vagy a hosszú szemű csoportba sorolják. A teljes kiőrlésű lisztből készült tésztákhoz hasonlóan a barna, vagyis hántolatlan rizs is tartalmaz bizonyos héjrészeket, így magasabb a vitamin és ásványi anyag tartalma, mint az egyszerű fehér rizsnek.

rizs01A különböző rizskeverékek általában vadrizst is tartalmaznak, de akár önállóan is megvásárolhatjuk. Ez a növény tulajdonképpen a rizsnek csak rokona. A barna rizshez hasonlóan magasabb a vitamin, ásványi anyag és rost tartalma, mint a fehér rizsnek, ezért érdemes legalább részben kiváltani vele a sima rizs köretet. Azzal azonban a barna és a vadrizs esetében is számoljunk, hogy a főzési ideje mindkettőnek jóval hosszabb, körülbelül kétszerannyi, mint a fehér rizsé.

Az opál rizs, a fehér és a barna rizs előállítása mellett egy harmadik technológiát takar. Ilyenkor hántolás előtt, még a héjában gőzölik a rizst, így értékes tápanyagok kerülnek a szemekbe. Végül a fehér rizshez hasonlóan hántolt rizsként kapható, de magasabb vitamin és ásványi anyag tartalommal rendelkezik. Ma már előfőzött, így gyorsabban elkészíthető változatokat is vehetünk. Ezek között találhatunk zöldségekkel gazdagított verziót is, melyeket percek alatt elkészíthetünk, és egytálételként azonnal megehetjük. Mivel nem sikérképző, lisztérzékenyek számára is fogyasztható.

Talán nincs olyan háztartás, ahol ne ismernék UNCLE BEN'S zacskós gyorsrizseit. Nemrég BEN nagybácsi újabb ötlettel könnyítette meg nem csak a háziasszonyok dolgát: 2 adagot tartalmazó, különböző ízesítésű gyorsrizsei 2 perc alatt elkészíthetők a mikróban, így pillanatok alatt tálalható. Cukorbeteg gyermeket nevelő családokban mindenképpen érdemes 1-2 tasakkal tartani otthon belőle, hiszen már egy 8-9 éves gyerek is el tudja magának készíteni, így minden eshetőségre felkészülve van vésztartalék. Ezek az UNCLE BEN'S gyorsrizsek jelenleg ötféle ízesítésben kaphatók: sima hosszú szemű, mediterrán, olaszos, mexikói és a klasszikus rizi-bizi változat.

koles01Köles

Rendkívül változatosan elkészíthető gabonaféle. Ez is a nem sikérképző fajták közé tartozik, ezért tökéletes köret lisztérzékenyek étrendjében. Mivel viszonylag semleges ízű, ezért édes és sós változatban is fogyasztható. Sűrű édesített kásaként például túróhoz hasonló állagú tortakrémet készíthetünk belőle, amit kedvenc gyümölcseinkkel (eper, áfonya, bogyós gyümölcsök, barack) tehetünk még finomabbá. Az árpagyöngyhöz hasonlóan rizs helyettesítésére is használhatjuk. Ma már a köles is kapható előkészített főzőtasakos kiszerelésben, akárcsak a rizs.

Kukoricadara

kukoricadara01A régi magyar konyha igen elterjedt ételének számított a tejben, vagy vízben főtt kukoricadara. A puliszkát, vagy más néven polentát édesen lekvárral, vagy sósan sajttal, túróval, szalonnával is fogyasztották. A pizza alternatívájaként lisztérzékenyek is bátran ehetik a zöldséggel és hússal megpakolt változatot.

A sűrűre főzött kukoricadarát 1 cm vastagságban tepsibe terítjük, párolt zöldséggel (sárgarépa, brokkoli, karfiol, stb.) és gombával, vagy sült csirkével befedjük, végül reszelt sajttal megszórjuk. Forró sütőben összesütjük. Bár a kukoricadarának magas a kalória és szénhidrát tartalma, „pizza alapként" használva, sok zöldséggel fogyasztva egészségesebb ételt kapunk.

Alternatív gabonafélék

A quinoa, a hajdina és az amaránt, ugyan növénytanilag más családba tartozik, mint az eddigi gabonafélék, de felhasználhatóságuk mégis nagyon hasonló. Magasabb a fehérje, ásványi anyag (kálium, magnézium) és élelmi rost tartalmuk. Húsgombócokba, vagy rakott ételekbe használhatjuk rizs helyett, vagy különböző zöldségekkel, gombával, húsokkal akár egytálételként is fogyaszthatjuk.

quinoa01 hajdina01 amarant01

Összefoglaló táblázat a gabona köretek tápanyag összetételéről

 

Köret (100g) Energia (kCal) Szénhidrát (g) Fehérje (g) Zsír (g) Vitaminok Ásványi anyagok
száraztészta
(8 tojásos)
400 69,0 17,0 5,0 B1, B2, Niacin foszfor, nátrium, kálium, magnézium, kalcium, vas, cink
Diabetikus tészta 297 42 30,1 1    
árpagyöngy 359 73,0 10,0 2,0 B1, B2, B6, Niacin, Folsav kálium, magnézium, kalcium, foszfor, vas
fehér rizs 353 77,5 7,4 0,6 B1, B2, B6, Niacin kálium, magnézium, kalcium, nátrium, foszfor, cink
UNCLE BEN'S gyorsrizsek 141-184 29,2-31,1 2,9-3,8 0,9-5,3    
bulgur 342 76,0 12,0 1,0    
kuszkusz 344 69,0 15,0 2,2    
köles 371 70,6 11,0 3,9 B1, B2, B6, E kálium, magnézium, cink, vas, mangán
quinoa 368 64,1 14,1 6,0   kálium, magnézium, kalcium, vas
hajdina 341 71,3 9,8 1,7 P kálium, magnézium
amaránt 374 66,0 14,0 6,0   kálium, magnézium, kalcium, vas, cink
kukoricadara 355 70,2 9,6 3,1 B1, B2, B6, E, Niacin, Folsav foszfor, cink, vas, kálium, kalcium

 

 

Szóljon hozzá!


Biztonsági kód
Frissítés

Hozzászólások   

0 # Sütő Györgyné 2015-06-07 09:08
Jó napot kívánok akkor most szeretném meg kérdezni lehet e cukrosok ehetik e a hántolt árpát ! köszönöm
Válasz | Válasz idézettel | Idézet

A hét menüje

Minden héten új menü, részletes leírással, tápanyag számítással és bevásárlólistával. Szerdán küldjük, hogy a hétvégi bevásárlásból nehogy kimaradjon valami!

FELIRATKOZOM